
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Poland Freedom of the Press 2012

Although the constitution protects freedom of speech and of the press, libel

and some forms of insult—including defamation of public officials or the state,

and statements that offend religious beliefs—are criminal offenses punishable

by fines and prison sentences. In July 2011, an appeals court ruled in favor of

Adam Michnik, editor of the best-selling daily newspaper Gazeta Wyborcza,

who in 2007 had sued conservative Law and Justice (PiS) party leader

Jarosław Kaczyński for likening Wyborcza to a communist-era newspaper and

accusing its parent company of supporting “former communist oligarchs.” The

court  ruled that Kaczyński must publish an apology, but he has refused and

indicated that he would appeal the case to the Supreme Court or the European

Court of Human Rights. Michnik, an outspoken critic of censorship under

communism, has initiated a significant number of defamation proceedings in the

last decade, as have Kaczyński and several members of PiS. There were no

new cases brought in connection with Poland’s controversial “blasphemy law” in

2011, though a case against pop star Dorota “Doda” Rabczewska—accused of

offending religious sensibilities in a 2009 interview—was still pending at year’s

end.

In May, officers of the Agency of Internal Security (ABW) searched the

residence and confiscated the laptop of Robert Frycz, editor of a website

dedicated to  criticizing  President  Bronisław  Komorowski.  ABW obtained its

search warrant under Article 125.2 of the penal code, which criminalizes

defamation of the president. In addition to parody and criticism, the site

features a game in which players can shoot the president. Public outrage over

the ABW raid prompted renewed calls for the abolition of Article 135.2. The

investigation of Frycz had not been completed at year’s end.

The National Broadcasting Council (KRRiTV), whose members are selected by

the president, the Sejm (lower house of parliament), and the Senate, has the

power to regulate programming, allocate subscription revenues to public

media, distribute broadcasting frequencies and licenses, and impose financial

penalties on broadcasters. Although KRRiTV members are required to suspend

their membership in political parties, the council has always been a highly

politicized body. In June 2010, then president-elect Komorowski, the Sejm, and

the Senate all rejected KRRiTV’s annual report, effectively ending the tenure of

the existing council, which favored the opposition PiS. The new council,

inaugurated that August, consisted of five members, all of whom were selected

by the ruling center-right Civic Platform (PO) party or Poland’s strongest

left-wing party, the Democratic Left Alliance (SLD). Disputes between PO and

SLD council members over the appointment of public media board members

became so severe that KRRiTV was nearly dissolved again in 2011.

In April, Komorowski signed a legal amendment designed to make Polish

media law compatible with European Union (EU) broadcasting regulations. The

original draft included an ambiguously worded stipulation that broadcasters of

video-on-demand (VOD) services should register with the KRRiTV. In response

to widespread criticism from broadcasters and the general public, all mention

of VOD was later removed. In September, in another attempt to harmonize

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

25
LEGAL
ENVIRONMENT

8
POLITICAL
ENVIRONMENT

10
ECONOMIC
ENVIRONMENT

7

Poland

Poland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/poland

1 of 3 11/29/2012 3:30 PM



Polish legislation with EU rules, the parliament revised the law regulating public

access to information. A bill drafted by the Sejm was passed to the Senate,

which amended it to give state bodies the right to limit or deny information

requests that would harm “important state interests.” The Sejm accepted the

Senate’s changes, and Komorowski signed the bill into law despite civil society

groups’ calls for him to veto it or refer it to the Constitutional Tribunal for

review.

At present, standards accepted by professional associations emphasize

objectivity in reporting, but the culture of journalism in Poland remains highly

partisan. Public media coverage preceding October 2011 parliamentary

elections was reasonably balanced, especially when compared with the 2010

presidential election period. In February, the government had amended its

freshly adopted electoral code to level the playing field for all candidates by

banning paid campaign advertisements on radio and television, as well as

posters or billboards exceeding two square meters in size. After the

amendment was contested by deputies from PiS, the Constitutional Tribunal

agreed that the ban would violate principles of free speech, and it was

withdrawn.

Polish print media and radio outlets are predominantly private and highly

diversified, and a number of national dailies have been launched in recent

years. According to the European Journalism Centre, German and other

foreign owners control approximately 80 percent of the Polish media market.

The only major domestic competitor is Agora SA, with an 18.3 percent share.

The public television broadcaster TVP and its four channels remain a major

source of information for most citizens. It has been reported that only one in

three households actually pays the mandatory subscription fee collected from

radio and television owners to support public broadcasting. Draft changes to

the fee system under consideration at the end of 2011 would assume that any

household with electricity has a television, radio, or computer and must pay the

subscription fee. Since 2009, many media companies have been forced to cut

spending and lay off employees due to financial constraints. Poland’s television

advertising market remained weak in 2011, but digital advertising continued to

grow and bring income to media companies.

Roughly 65 percent of the population had regular internet access in 2011, and

the medium is not restricted by the government. However, a 2011 case against

blogger-journalist Łukasz Kasprowicz raised new questions about freedom of

expression in the Polish blogosphere. In January, a court found Kasprowicz

guilty  of  defaming  the  mayor  of  Mosina,  a  town near  Poznań in western

Poland. He was ordered to perform 300 hours of community service, apologize

to the mayor in writing, and pay a fine of 500 złoty ($170) to the Polish Red

Cross. The court also banned Kasprowicz from working as a journalist for one

year. In June, a higher court reversed the January decision and acquitted

Kasprowicz. The judge in that ruling noted that public figures must tolerate even

harsh criticism from citizen journalists, provided the opinions involve the public

activities of a public official and are expressed to serve a public interest.

In July 2011 Foreign Minister Radosław Sikorski initiated a defamation case

against the online versions of the tabloid Fakt and the business daily Puls

Biznesu. Articles about Sikorski in December 2010 had elicited offensive and

anti-Semitic remarks from some readers, which remained visible in the

comments sections of both sites for several months. In May, the publications

apologized to Sikorski and removed the comments that directly pertained to

him and his  wife,  but  Sikorski continued to press his  case for  20,000 złoty

($6,750), arguing that editors should have removed the comments much

earlier. Sikorski also wanted such websites to require users to provide

identifying information to administrators before commenting.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Poland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/poland

2 of 3 11/29/2012 3:30 PM



Credits

Subscribe

Poland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/poland

3 of 3 11/29/2012 3:30 PM


