
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

Slovakia Freedom of the Press 2012

Press freedom in Slovakia is constitutionally guaranteed and generally

respected, and independent media outlets freely disseminate diverse views.

Defamation is not a criminal offense, though some other types of

expression—such as Holocaust denial—are subject to criminal prosecution.

After four years of leftist, populist rule under Prime Minister Robert Fico and

his Smer–Social Democracy (Smer-SD) party, elections in June 2010 ushered

in a center-right  governing coalition led by Iveta Radičová,  who pledged to

prioritize economic, social-welfare, and media concerns. Though her

government collapsed in October 2011, it did succeed in amending an

extremely  controversial  2008  media  law.  The  Radičová  administration’s

commitment to increased transparency in political institutions, especially the

judiciary, also reopened the space for investigative journalism and began to

improve the relationship between elected officials and the press.

The most significant aspect of the September 2011 amendment to the 2008

Press Act was the elimination of the so-called “right of reply” for officials in

cases where the disputed facts pertain to their public lives. In its original form,

the Press Act required publishers to print responses to any “statement of fact

that impinges on the honor, dignity, or privacy of a natural person, or the name

or good reputation of a legal entity,” regardless of whether the statement in

question was accurate. Under the amendment, officials only have a right to

reply to articles written about them as private individuals or as participants in a

criminal case. The revision also abolished fines against media outlets and

editors for refusal to publish responses from public officials, thus removing a

key instrument of government intimidation against critical or investigative

journalists.

Under the Smer-SD government, Slovakia’s court system was flooded with civil

defamation suits, primarily against media outlets. Financial damages awarded

in such cases were often exorbitant. After Radičová took office, the number of

defamation suits dropped off sharply, though certain politicians and officials

remained as litigious as ever. In March 2011, the cofounder of the extremist

Slovak National Party (SNS), Ján Slota, initiated a case against the daily

newspaper SME and its lead cartoonist, Martin Sutovec (known as Shooty),

for parodying the SNS logo. In July, Slota finally won a different lawsuit he had

brought against SME’s publisher in 2008, after the daily ran a series of stories

about petty crimes he had allegedly committed in his youth. A court ordered

SME to print a public apology, remove the articles from its website, and pay

Slota €10,000 ($12,560) in damages. In November, SME won a lawsuit

initiated in 2009 by Fico over a Shooty caricature depicting him as spineless.

In August, the European Court of Human Rights (ECHR) overruled a 2003 libel

judgment against the Slovakia unit of Swiss-based publishing company Ringier

Axel Springer. The case originated in 1999, when a newspaper owned by the

firm ran a series of stories detailing public drunkenness by then deputy police

chief Jozef Petras and Slota, who at the time was a parliamentary deputy and

the mayor of the city of Žilina. The case was appealed once in 2004, resulting

in the same verdict but a reduced fine. The second appeal was sent to

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

21
LEGAL
ENVIRONMENT

5
POLITICAL
ENVIRONMENT

9
ECONOMIC
ENVIRONMENT

7

Slovakia

Slovakia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/slovakia

1 of 3 11/29/2012 3:34 PM



Strasbourg after being rejected by Slovakia’s Constitutional Court, which said

the parties had not yet exhausted their options within the lower court system.

The ECHR ruled that Petras and Slota were owed neither a printed correction

nor financial compensation.

The proliferation of defamation suits in recent years was exacerbated by a lack

of transparency in the judicial system. A number of major defamation cases

have been initiated by members of the judiciary, most notably the controversial

judge Štefan Harabin, head of Slovakia’s Supreme Court. In February 2011,

the Constitutional Court ruled that the Supreme Court had violated the

constitutional rights of  publishing house Spoločnost’ 7 Plus by failing to rule

impartially in a 2008 defamation case brought by Harabin himself. This was the

second time in one year that the Constitutional Court had spoken out against a

defamation ruling benefiting a fellow judge. Harabin has personally won an

estimated €181,000 ($227,000) in damages from various defamation cases. In

2011, the Radičová government pushed through legislation intended to increase

the transparency of court proceedings and the judicial selection process. In

December, the parliament elected a former judge and vocal critic of Harabin,

Jana Dubovcová, to become Slovakia’s new public guardian of rights, effective

March 2012.

The 2000 Act on Free Access to Information allows anyone to request

information from state agencies and receive an answer within 10 days, with

noncompliant officials subject to potential fines. A series of studies by the

Citizen and Democracy Association in 2002 found that basic information was

usually provided, but more sensitive data were sometimes withheld.

In November 2011, reports surfaced that the military intelligence service had

been tapping the telephone lines of at least four journalists for several months,

apparently under the instructions from Defense Minister L’ubomír Galko, who

resigned not long after the scandal broke. The intelligence service reportedly

obtained a court’s permission to begin monitoring the head of the television

news channel TA3, Michal Gucik, in February, in connection with suspicions of

criminal  activity.  Both  Radičová’s  caretaker  government  and  the  Smer-led

opposition expressed outrage over the incident, condemning it as

undemocratic. Opposition parties blamed the Radičová administration, which in

turn argued that the practice of wiretapping was also widespread under

previous governments.

Most Slovak media outlets, including all major print outlets, are privately

owned. Lack of transparency in media ownership remains a concern, as does

inadequate enforcement of regulations on cross-ownership of media outlets. At

present, print media ownership is concentrated in three major houses: Ringier

Axel Springer, Spoločnost’ 7 Plus, and Petit Press. In 2010, Slovakia’s leading

financial group, J&T, purchased the country’s second-most-popular daily

newspaper, Pravda. Three years ago, the same company assumed control of

TV Joj, the country’s second-largest television network. In December 2011, the

national transmission company Towercom was awarded an 18-year license to

operate Slovakia’s fourth digital terrestrial television multiplex—the only such

broadcasting system it did not already control.

At the end of 2010, the dire financial position and dwindling audience of public

service broadcasting prompted the government to merge Slovakia’s public

television and radio networks into a single entity, Radio and Television Slovakia

(RTS). The merger, which will take two years to complete, was designed to

rescue both broadcasters from financial collapse, but did not relieve them of

their massive debts. Beginning in 2013, RTS will be funded entirely from

Slovakia’s national budget, rather than a combination of state funding and

viewers’ licensing fees.

Private media outlets have also faced increasing financial pressures. In April

2011, a group of online newspapers began following the example of cable

television, charging subscription fees and bundling access to sites or programs

in order to attract a larger audience. The stated goal of the project—which was

orchestrated by Piano Media, a company led by SME’s editor in chief—is to

convert 5 to 15 percent of internet users into paying subscribers within four

years. Users will also be expected to pay to make comments.

Slovaks enjoy growing access to the internet, which the government does not

Slovakia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/slovakia

2 of 3 11/29/2012 3:34 PM



restrict; approximately 74 percent of the population had access in 2011. In

October, the Ministry of Finance published a draft law that, if passed, would

result in the blocking of web servers that offer online gambling without a

license. Critics warned that the broadly worded measure could result in the

blocking of social-networking websites such as Facebook.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

Slovakia | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/slovakia

3 of 3 11/29/2012 3:34 PM


