
About Us DONATE Blog Mobile App Contact Us

REGIONS ISSUES Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS

Poland Freedom of the Press 2013

Although the constitution protects freedom of speech and the press, libel and

some forms  of  insult—including defamation of  public officials  or  the state,  and

statements that offend religious beliefs—are criminal offenses punishable by fines

and prison sentences. In January 2012, pop star Dorota “Doda” Rabczewska

received a fine of 5,000 zloty ($1,500) for violating Poland’s blasphemy law during

a 2009 interview. Adam Darski, a musician accused of offending religious feelings

during a concert in 2007, was acquitted in August 2011. However, the acquittal

was appealed and brought before the Supreme Court, which ruled in October

2012 that a person may be found guilty of offending religious sensibilities even if

the defendant did not “directly” intend to do so. Darski’s case was returned to a

district court for reexamination.

In September 2012, Robert Frycz, the creator of a website dedicated to satirizing

President  Bronisław  Komorowski,  was  sentenced  to  15  months  of  restricted

liberty and 600 hours of community service under an article of the penal code that

forbids defamation of the president. The website includes several versions of a

Poland

Poland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/poland

1 of 4 9/27/2013 1:58 PM



game in which players throw objects, including darts and feces, at the president.

The sentence, which Frycz said he would appeal, had not been imposed at the end

of 2012. In the meantime, the court’s ruling was criticized by the Organization for

Security and Cooperation in Europe, the Polish branch of the Helsinki Foundation

for Human Rights, and the Polish Association of Free Speech.

Defamation suits  brought by public officials  and others against the news media

remain common. In October 2012, the European Court of Human Rights ruled

that Polish authorities had infringed on the right to free speech in two cases by

penalizing journalists for alleged defamation. In one case, two journalists had been

fined after  a court found them guilty of  defaming a local  official  in  a  series  of

articles published in the TEMI weekly newspaper. In the second, a journalist had

been ordered to publish an apology and pay court costs after a prominent architect

claimed defamation in a critical article published by the daily newspaper Gazeta

Wyborcza.

In an attempt to harmonize Polish legislation with European Union rules, the

Polish parliament revised a law regulating public access to information in

September 2011. One element of the bill drew extensive criticism from

nongovernmental organizations and opposition legislators for giving state bodies

the right to limit or deny access to information when protecting “important state

interests.” The provision was removed from the original bill by the Sejm (lower

house of parliament), then reinserted by Senator Marek Rocki as it made its way

through the upper house. Shortly after signing the bill, Komorowski responded to

public criticism of the so-called Rocki amendment by submitting it to the

Constitutional Tribunal (TK) for review. The court ruled in April 2012 that the

manner in which the provision had been added was unconstitutional, repealing

that section of the law, though it did not offer an opinion on the content of the

provision.

The National Broadcasting Council (KRRiT), whose members are selected by the

president, the Sejm, and the Senate, has the power to regulate programming,

allocate subscription revenues to public media, distribute broadcasting

frequencies and licenses, and impose financial penalties on broadcasters. Although

KRRiT members are required to suspend their membership in political parties, the

council has always been a highly politicized body. In January 2012, the KRRiT

refused to grant a digital broadcasting license to TV Trwam, an ultraconservative

television station linked to the opposition Law and Justice (PiS) party, citing

Poland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/poland

2 of 4 9/27/2013 1:58 PM



concerns about the transparency of its funding. Polish ombudsman Irena Lipowicz

declared that the decision was arbitrary and based on unconstitutional

regulations, and she subsequently asked the TK to assess the case. The TK had not

ruled on the matter at year’s end.

Standards accepted by professional associations emphasize objectivity in

reporting, but the culture of journalism in Poland remains highly partisan. In

October 2012, the well-known conservative daily Rzeczpospolita published a

front-page article on the 2010 plane crash that killed President Lech Kaczyński

and scores of Polish dignitaries near Smolensk, Russia. The article was titled “TNT

in the Wreckage of the Tupolev.” Though military prosecutors shortly after the

article’s  publication reaffirmed their previous  finding that no explosive material

had been discovered at the scene of the crash, and that the crash had not been an

assassination, the story nonetheless provoked an immediate and widespread

reaction; opposition leader Jarosław Kaczyński, the late president’s brother, called

for the resignation of the government. In the days that followed, Rzeczpospolita’s

owner, Grzegorz Hajdarowicz, fired the paper’s editor in chief, its internal affairs

editor, and the author of the article. This move was criticized by the European

Federation of Journalists as a violation of the rights of media workers.

Hajdarowicz is also an owner of Uważam Rze, a popular right-wing weekly. That

paper’s editor in chief was also fired after he criticized Hajdarowicz for politicizing

Rzeczpospolita and refused to ban the Rzeczpospolita article’s author, Cezary Gmyz,

from contributing to Uważam Rze. As a result, a number of journalists left both

Uważam Rze and Rzeczpospolita to form a new weekly, called W Sieci.

Polish print media and radio outlets are predominantly private and highly

diversified.  According  to  the  European  Journalism  Centre,  German  and  other

foreign owners control approximately 80 percent of the Polish media market. The

only major domestic competitor is Agora SA. The public television broadcaster

TVP, which runs a number of terrestrial and satellite channels, remains an

important source of information for most citizens. It has been reported that only

one in three households actually pays the mandatory subscription fee collected

from radio and television owners to support public broadcasting. Following the

emergence of the European sovereign-debt crisis in 2009, many media companies

were forced to cut spending and lay off  employees due to financial constraints.

Poland’s television advertising market remained weak in 2012, but digital

advertising continued to grow and bring income to media companies. Roughly 65

percent of the population had regular internet access in 2012, and the medium is

Poland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/poland

3 of 4 9/27/2013 1:58 PM



not restricted by the government.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM SCORE

26
LEGAL ENVIRONMENT

9
POLITICAL ENVIRONMENT

10
ECONOMIC ENVIRONMENT

7

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Poland | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/poland

4 of 4 9/27/2013 1:58 PM


