
Print

Freedom Of The Press - United Kingdom
(2011)

Status: Free
Legal Environment: 6
Political Environment: 8
Economic Environment: 5
Total Score: 19

With a history of aggressive reporting and an editorially
independent public broadcaster, the United Kingdom
maintained its open media environment in 2010. The laws
provide for freedom of the press, and the government
generally respects this right in practice. Antiquated legal
provisions that criminalized blasphemy and blasphemous
libel were abolished in 2008. However, several laws that
weaken press freedom remain in place. Under legislation
from the 1980s, journalists deemed to have information that
is vital to a police investigation can be forced to give
evidence at trial. A 2006 law criminalized incitement of
religious hatred or violence, but no journalists were charged
under this law during 2010. In the aftermath of July 2005
terrorist bombings on London’s mass transit system, the
government passed the Prevention of Terrorism Act. Certain
provisions of the law, which took effect in 2006, criminalize
speech that is considered to encourage terrorism, even in
the absence of a direct, proven link to a terrorist act. The
coalition government that took power in May 2010 pledged
to correct several of the country’s press freedom
shortcomings, partly through the introduction of protections
against abuse of the terrorism legislation.

The right to information is not constitutionally guaranteed,
and while a 2000 Freedom of Information Act came into
force in 2005, it contains broad exceptions. Nevertheless, a
British Broadcasting Corporation (BBC) correspondent used
the act to obtain the minutes from a 1986 cabinet meeting in
October 2010. The new coalition government discussed
reforms during the year that would make national and local
public spending and crime statistics available to the public,
and provide public access to parliamentary debates and bills
through substantial petition.

English libel laws heavily favor the plaintiff, placing the
burden of proof on the defendant. As a result, the country
has become an increasingly popular destination for “libel
tourism,” in which foreign plaintiffs bring libel actions against
foreign defendants in English courts. A campaign led by the
free speech organizations Sense About Science, English PEN,
and Index on Censorship launched a libel reform petition in
Parliament in December 2009, resulting in increased
attention to the issue, and the new coalition’s program for
government in 2010 promised to correct the libel laws. In a
landmark ruling in April, the Court of Appeal found that a
2008 article by science writer Simon Singh, in which he
questioned the usefulness of chiropractic treatment, was a
statement of opinion and therefore eligible for a “fair
comment” defense against the British Chiropractic
Association’s libel suit. The association subsequently decided
not to pursue an appeal, but Singh had already spent
approximately £200,000 ($320,000) on the case. In a

Page 1 of 3

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=815...



December 2010 poll, 32 percent of editors in the medical
and scientific fields reported that their publications had been
threatened with libel suits. Some 38 percent of these editors
said they had decided against publishing articles for fear of
libel actions.

An Oxford University study released in 2008 found that libel
cases in England and Wales cost approximately 140 percent
more than the average of other European countries. In
February 2010, a parliamentary committee suggested
reforms that would shift liability to a media outlet’s corporate
owner, rather than the journalist or media outlet in question.
In March, expatriate Russian businessman Boris Berezovsky
won a libel case against a Russian state-owned television
channel in a London court over a 2007 program that accused
Berezovsky of involvement in the 2006 murder of former
Russian intelligence officer Alexander Litvinenko. Berezovsky
received approximately $225,000 in damages from the
outlet. The law firm Reynolds Porter Chamberlain reported
that there was a 15 percent increase in the number of libel
suits between 2008 and 2009.

Physical attacks on the media are rare, and only one was
reported in 2010. A journalist for the Independent was
attacked in London in May while reporting on suspected
voting fraud, having found that an unusual number of voters
were registered to the same address. He was beaten by
several teenagers after revealing that he worked for the
Independent. Journalists covering sensitive political issues
regularly face intimidation in Northern Ireland. Investigations
into the 2001 murder of journalist Martin O’Hagan had led to
the arrest of four suspects in 2008, but the charges were
withdrawn in July 2010 due to the lack of a credible witness
to the crime. It is believed that O’Hagan was killed for his
investigations into cooperation among Northern Ireland
police, military intelligence officials, illegal armed groups,
and drug gangs. In August, freelance journalist Eamonn
MacDermott’s mobile telephone was confiscated by the Police
Service of Northern Ireland (PSNI). His phone records had
also been accessed by the PSNI. He claimed that the probe
was related to a call he received from the Real IRA terrorist
group following a bomb attack in 2009.

The United Kingdom has a strong tradition of public
broadcasting, and the BBC, though publicly funded, is
editorially independent. Ownership of private media outlets
is concentrated in the hands of a few large companies,
including U.S.-based News Corporation, and many of the
national newspapers remain aligned with political parties.
Few commercial news radio stations exist, and the handful in
operation are reportedly struggling financially. There are
several independent television news channels, including ITV
and British Sky Broadcasting.

About 85 percent of the population accessed the internet in
2010. Authorities may monitor e-mail and other internet
communications without judicial permission in the name of
national security and “well-being.” However, surveillance
must be approved by the home secretary, and there are
departments in place to handle public complaints of abuse.
To bring the country into compliance with European Union
policy, a 2009 law requires internet-service providers to
retain usage records for one year. In November 2010, a
London police officer requested the domain provider, without
a court order, to close the Fitwatch website—which is

Page 2 of 3

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=815...



focused on calling attention to police abuse and
intimidation—as well as to suspend its internet protocol (IP)
addresses and domain name for 12 months. The site was up
and running again two days later, using a server hosted
outside the United Kingdom.

Page 3 of 3

10/27/2011http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=815...


