
About Us DONATE Blog Contact Us Subscribe

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

REGIONS ISSUES

FREEDOM OF THE PRESS

United Kingdom Freedom of the Press 2012

With a history of aggressive reporting and an editorially independent public

broadcaster, the United Kingdom maintained its open media environment in

2011. The laws provide for freedom of the press, and the government

generally respects this right in practice. Antiquated legal provisions that

criminalized blasphemy and blasphemous libel were abolished in 2008.

However, several laws that weaken press freedom remain in place. Under

legislation from the 1980s, journalists deemed to have information vital to a

police investigation can be forced to give evidence at trial. In the aftermath of

July 2005 terrorist bombings on London’s mass transit system, the government

passed the 2006 Prevention of Terrorism Act. Certain provisions of the law

criminalize speech that is considered to encourage terrorism, even in the

absence of a direct, proven link to a specific terrorist act. Another 2006 law,

the Racial and Religious Hatred Act, criminalized incitement of religious hatred

or violence. In the first conviction under this legislation, blogger Bilal Zaheer

Ahmad was sentenced in July 2011 to 12 years in prison for encouraging

Muslims to murder members of Parliament who had supported the war in Iraq.

His website was also shut down.

The right to information is not constitutionally guaranteed, and while a 2000

Freedom of Information Act came into force in 2005, it contains a number of

broad exceptions. “Absolute” exemptions act as unconditional barriers to the

disclosure of information. With “qualified” exemptions, a determination is made

as to whether the public interest is better served by withholding or disclosing

the information; also, a ruling is made on whether to reveal what information

has been withheld. Although the law includes 24 such exemptions, the

functioning of the Information Commissioner’s Office—established in 2000 to

address freedom of information complaints—has been praised by civil society

groups.

English libel laws heavily favor the plaintiff, placing the burden of proof on the

defendant. As a result, the country has become an increasingly popular

destination for “libel tourism,” in which foreign plaintiffs bring libel actions

against foreign defendants in English courts. A campaign led by the free

speech organizations Sense About Science, English PEN, and Index on

Censorship launched a libel reform petition in Parliament in December 2009,

attracting greater attention to the issue and resulting in a promise in 2010 by

the new coalition government to reform the libel laws. In March 2011, a draft

bill on the matter was unveiled. It featured several significant reforms, including

the elimination of trial by jury in libel cases and a new requirement that plaintiffs

prove substantial harm. The legislation was still under discussion at year’s end.

The courts on rare occasions impose so-called superinjunctions, which forbid

the media from reporting certain information and even from reporting on the

injunction itself. However, such legal mechanisms have been complicated by

the internet. In 2011, one of the country’s top soccer players obtained a

superinjunction to keep journalists from reporting on an affair he had with a

television star. Controversy over the issue erupted in Parliament in May, after

the news on the soccer player—Ryan Giggs—was spread via the U.S.-based

2012
SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM
SCORE

21
LEGAL
ENVIRONMENT

7
POLITICAL
ENVIRONMENT

9
ECONOMIC
ENVIRONMENT

5

United Kingdom

United Kingdom | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/united-kingdom

1 of 3 12/13/2012 1:59 PM



microblogging service Twitter. Member of Parliament John Hemming argued

that it was unrealistic to allow Giggs to sue the 75,000 people gossiping about

his personal life on a social-media website. However, the High Court upheld the

validity of the superinjunction. The media have criticized the increasing use of

such “gag orders,” claiming that they allow the rich and powerful to be legally

exempt from journalistic investigation.

In early January 2011, the police in Avon and Somerset denied ITV News

access to press conferences on the murder of a young woman, Joanna Yates,

which had occurred in the jurisdiction the previous month. ITV News had

previously criticized the police’s handling of the case. The police filed a

complaint against ITV with the broadcast regulator, Ofcom, citing unfair

coverage. After it produced reports that were considered more balanced, the

broadcaster was allowed to cover the press conferences.

Physical attacks on the media are rare. However, photojournalist Niall Carson

was shot in the leg when fighting broke out in Belfast between a Protestant

paramilitary group, Catholics, and the police in June 2011. The riots spread

across Northern Ireland for several nights. It was not clear whether Carson had

been targeted as a journalist, or was fired upon because he was standing near

police. The Committee to Protect Journalists alleged that during separate youth

riots in London in August, journalists were directly targeted by rioters.

Reporters working for the British Broadcasting Corporation (BBC) and Sky

News reported that assailants shattered their windows, while a correspondent

for U.S.-based CNN had bottles thrown at him. Photojournalists reported

having their equipment destroyed and being physically attacked. Some of the

violence against journalists was attributed to the fact that the media can be

required under the 1984 Police and Criminal Evidence Act to turn over evidence

to the police. Prime Minister David Cameron called on the media to submit raw

footage of the rioting to Scotland Yard. Despite initially resisting the request,

the BBC and others handed over unedited material after being served with

court orders in September. Following further riots in Belfast in July, a judge

called on journalists to turn over any unpublished footage of the violence. Media

organizations criticized the requests, arguing that it put journalists at greater

risk for retaliation. In December, a judge ruled in favor of the Police Service of

Northern Ireland, which legally requested that the BBC, ITN, and the Northern

Irish station UTV hand over unreleased footage of riots in Derry in August. As

of the end of 2011, no one had been brought to justice for the 2001 murder of

journalist Martin O’Hagan, who is believed to have been killed for his

investigations into cooperation among Northern Ireland police, military

intelligence officials, illegal armed groups, and drug gangs.

In July 2011, lawyers for the family of Milly Dowler, a 13-year-old girl who had

been kidnapped and murdered in 2002, alleged that journalists at the News of

the World—a British newspaper owned by media mogul Rupert Murdoch’s

U.S.-based News Corporation—had paid a private investigator to hack into

Dowler’s voicemail and delete messages, giving her family false hope that she

was still alive. This led to a widespread scandal, as it was revealed that the

telephones of thousands of people had been hacked by the paper, including

members of the royal family, celebrities, and politicians. The Guardian

newspaper had already broken the story about widespread phone hacking at

the News of the World in July 2009, but Britain’s independent self-regulator for

the press, the Press Complaints Commission, failed to follow up on the

Guardian story. In fact, after a very cursory inquiry with editors and managers

at the News of the World, it criticized the Guardian for publishing the story.

The Dowler case also exposed corrupt links between reporters and the police,

who had not adequately investigated hacking reports, failed to alert possible

victims of hacking, and allegedly received money from News of the World

journalists. The paper, which had been operating for 168 years, closed after

publishing a final issue on July 10. Several days later, Murdoch withdrew his

takeover bid for the British satellite broadcaster BSkyB.

Cameron came under significant criticism for having hired Andy Coulson—a

former editor of the News of the World—as his communications director in May

2010. Coulson had denied any knowledge of phone hacking when more limited

accusations related to the royal family first emerged in 2005, but resigned in

2007 after the paper’s royal affairs editor was jailed for illegally accessing

United Kingdom | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/united-kingdom

2 of 3 12/13/2012 1:59 PM



voicemail messages. Coulson was arrested in early July 2011.

In response to the phone-hacking scandal, the prime minister launched an

inquiry, led by Lord Justice Leveson, into the ethical lapses at the News of the

World and the general regulatory framework of the British media. In November,

the Leveson inquiry revealed accusations that other newspapers had engaged

in phone hacking, and that the number of hacking requests by News of the

World staff was larger than previously thought. Other papers are also

suspected of paying police for confidential information.

The United Kingdom has a strong tradition of public broadcasting, and the

BBC, though publicly funded, is editorially independent. Ownership of private

media outlets is concentrated in the hands of a few large companies, including

News Corporation, and many of the national newspapers remain aligned with

political parties. Few commercial news radio stations exist, and the handful in

operation are reportedly struggling financially. There are several independent

television news channels, including ITV and BSkyB.

About 82 percent of the population accessed the internet in 2011. Authorities

may monitor e-mail and other internet communications without judicial

permission in the name of national security and “well-being.” However,

surveillance must be approved by the home secretary, and there are

departments in place to handle public complaints of abuse. In keeping with

European Union policy, a 2009 law requires internet service providers to retain

usage records for one year.

Several press freedom issues emerged before the wedding of Prince William

and Catherine Middleton in April 2011. Equipment to block the use of Twitter

was installed in Westminster Abbey for the ceremony, while an Australian

Broadcasting Corporation program providing satirical commentary on the

wedding was effectively forced off the air by the BBC and Associated Press

Television News. After the London riots in August, Cameron also discussed

plans for possible restrictions on social media in times of domestic rioting,

though this was met with serious criticism and the issue was not pursued.

Research In Motion (RIM), the manufacturer of BlackBerry mobile devices, had

offered to help the Metropolitan Police with its investigations into the unrest, as

rioters communicated through BlackBerry’s messaging service.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej

Peace in the Caucasus Undermining Democracy

Voice of Freedom

Related websites:

United Kingdom | Freedom House http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/united-kingdom

3 of 3 12/13/2012 1:59 PM


