
JOIN OUR MAILING LIST

About Us DONATE Blog Contact Us

Reports Programs Initiatives News Experts Events Donate

FREEDOM OF THE PRESS - View another year -

Spain Freedom of the Press 2013 - Select year -

Press freedom in Spain suffered in 2012 due to the effects of the European economic crisis. Media outlets were

forced to close or cut staff as the advertising market contracted, leading to a decline in media diversity. Also during

the year, journalists who challenged the austerity policies of the ruling Popular Party were removed from their

positions at the state-owned broadcaster.

Freedom of expression is guaranteed in Section 20 of the constitution, and press freedom is generally respected

in practice, though the media face legal threats including defamation suits. The country launched a first-of-its-kind

“Right To Be Forgotten” campaign against the search-engine giant Google in 2011. The effort began as a libel suit

in January, when the Spanish Data Protection Agency ordered Google to remove articles on roughly 90 citizens

who wanted old personal information to be deleted. In March 2012, Spain referred the case to the European Court

of Justice to clarify whether European or U.S. data protection standards apply, and whether Google could be

instructed to remove content from its search engine, even if it was not the creator of that content. The case

remained pending at year’s end.

In October 2012, two journalists were found guilty of defamation and ordered to pay €10,000 ($12,800) in

damages for accusing a health official of theft in a video that was posted on YouTube. The video discussed

corruption in the region’s health care industry. The authorities monitor websites that publish hate speech and

advocate anti-Semitism. In addition, the government in March 2012 began enforcing the so-called Sinde Law, a

new measure that allows for the blocking of websites containing copyrighted content that has been used without

permission. According to reports from the Ministry of Culture, the law resulted in more than 300 complaints,

including 79 website takedown requests, in its first month.

Spain does not have freedom of information legislation. However, broad concerns over corruption and

mismanagement of the country’s finances have led to a popular push for greater government transparency. In

March 2012, the cabinet presented the parliament with a draft Transparency, Access to Information, and

Governance Law, which would provide information about the salaries of civil servants and government contracts

and create a process for requesting additional data. However, the bill was heavily criticized by civil society and the

Organization for Security and Cooperation in Europe’s representative on freedom of the media for not meeting

international standards. It had not been passed by year’s end.

In April 2012, Pilar Velasco, a journalist with the Madrid-based radio station SER, was charged with violating

privacy because she refused to reveal the source of a video that she had posted on YouTube three years earlier.

The footage, which showed a Madrid official on a trip to Colombia, was allegedly recorded with hidden cameras as

part of a spying effort by rival Spanish politicians. In October, Access Info Europe, an organization that campaigns

for government transparency, was fined €3,000 ($3,850) for requesting information from the Spanish government

about anticorruption measures. The fine was reportedly levied because the request was a demand for

“explanations” and not just data.

Since 2006, the head of state-run Radio y Televisión Española (RTVE) has been elected by a two-thirds majority

vote in the parliament. This process was originally developed to ensure the institution’s independence, but it often

resulted in political standoffs. The government of Prime Minister Mariano Rajoy and the ruling Popular Party

reformed the process in May 2012 and introduced an absolute majority vote. They also reduced the number of

management board members, allocated seats on the board according to each party’s parliamentary

representation, and appointed Leopoldo González-Echenique as RTVE president. According to critics, these

developments resulted in growing government influence at the outlet. In July and August 2012, RTVE removed

several journalists who had questioned the Rajoy government’s austerity program.

Unlike in 2011, when several media workers were assaulted while covering protests, there were no reports of

attacks against journalists in 2012. However, journalists continued to complain that political leaders were limiting

or banning questions during press conferences, and organized a social-media campaign against the practice.

2013 SCORES

PRESS STATUS

Free
PRESS FREEDOM SCORE

27
LEGAL ENVIRONMENT

5
POLITICAL ENVIRONMENT

14
ECONOMIC ENVIRONMENT

8

Spain

Page 1 of 2Spain | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/spain



Spain has a free and diverse media sector, including both public and private print and broadcast outlets. The

country’s more than 100 newspapers cover a wide range of perspectives, although their ownership is

concentrated in the hands of a few large companies. RTVE runs public radio and television channels, and regional

and local stations operate throughout the country. The government relaxed media ownership rules in 2009,

allowing a single entity to own a stake in more than one major broadcaster. However, safeguards include a

mandate for the market to include at least three distinct broadcasting companies, and a ban on mergers between

the two leading companies.

The economic crisis, coupled with a series of government austerity measures, has severely affected the media

industry. Since 2008, 57 outlets have closed, around one-sixth of the country’s journalists have lost their jobs, and

those who remain receive only about half of their precrisis salary. Público, a left-leaning daily aimed at younger

readers, stopped printing and became an online-only publication in February 2012. This left the market with only

one left-wing national newspaper, El País, compared with four right-wing dailies. Newspaper advertising

plummeted by 50 percent between 2007 and 2011, and total advertising spending also dropped, registering a 12

percent fall in 2012. In June 2012, the government lifted a ban on advertising sexual services in print due to the

downturn in the economy. The explicit advertisements bring in over €40 million ($51 million) annually for the

newspaper industry. Many papers receive large government subsidies, which can encourage self-censorship.

Approximately 72 percent of the population had access to the internet in 2012. In the wake of the decline of

traditional media, Spain has experienced a rapid increase in the use of digital media, which has benefited social

minorities and supported political pluralism and digital activism.

About us

Careers

Contact Us

Privacy Policy

Credits

Subscribe

Democracy Web Derecho a Voz Family Law - Khaleej Freedom House Kyrgyzstan

Peace in the Caucasus Undermining Democracy Voice of Freedom

Related websites:

Page 2 of 2Spain | Freedom House

7/19/2013http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/spain


