
Channel Ten reporter Munir Zakaria was attacked by a mob outside a party branch office of the 
ruling Chama Cha Mapinduzi (CCM) during a by-election in Zanzibar. The group beat him in his 
car and destroyed his equipment. 

There are numerous media outlets in Tanzania as a whole, including dozens of daily and 
weekly newspapers. The government controls two daily newspapers, and the two main political 
parties own one each. According to the TCRA, there are 85 licensed radio stations and 26 
licensed television stations, but only a small percentage of the population has access to television 
due to high costs. Private individuals and nongovernmental organizations are the main media 
owners, but control is concentrated in the hands of a few proprietors. Only five radio stations 
have a national reach—state-run Radio Tanzania and privately owned Radio One, Radio Free 
Africa, Radio Uhuru, and the youth-oriented Cloud FM—and all are viewed as sympathetic to 
the ruling party. Foreign media content is freely available. The government reportedly continues 
to withhold advertising from critical newspapers and websites, especially those that favor the 
opposition. Private firms that are keen to remain on good terms with the government allegedly 
follow suit, making it difficult for critical media outlets to remain financially viable. The 
problem is exacerbated by the influence advertisers have over editorial content and media 
houses’ dependence on advertising revenue. 

Internet penetration in Tanzania has steadily increased over the past few years, with a 
usage rate of about 13 percent in 2012. The medium is not explicitly restricted, but there were 
reports during the year that officials monitored internet content or activity. 
 
 
Thailand 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 21 
Political Environment: 25 
Economic Environment: 16 
Total Score: 62 
 
Survey Edition 2008 2009 2010 2011 2012 
Total Score, Status 56,PF 57,PF 58,PF 62,NF 60,PF 

 
Status change explanation: Thailand moved from Partly Free to Not Free due to court rulings 
that the lèse-majesté law does not contradict constitutional provisions for freedom of expression 
and that third-party hosts are liable for lèse-majesté content posted online. In addition, both the 
government of Prime Minister Yingluck Shinawatra and the parliament explicitly indicated that 
they were unwilling to address the chilling effects of the lèse-majesté law. Thailand’s online 
monitoring agency expanded its use of the lèse-majesté law to silence dissent, and journalists 
faced mounting difficulty in writing about lèse-majesté cases and press freedom issues, with self-
censorship increasing as a result. 
 
Against a backdrop of ongoing political conflict between the red-shirted backers of the United 
Front for Democracy Against Dictatorship and the yellow-shirted supporters of the People’s 
Alliance for Democracy, the authorities enhanced their monitoring of electronic media and 
continued their crackdown on and harassment of journalists. Landmark prosecutions of lèse-

369



majesté cases highlighted the courts’ lack of independence, the government’s unwillingness to 
address the sensitive issue of the monarchy, and the threat posed by the lèse-majesté law to 
freedom of expression in the country. 

The 2007 constitution restored and extended freedom of expression guarantees, replacing 
an interim charter imposed by a military government in 2006. Also in 2007, the legislature 
replaced the 1941 Printing and Publishing Act, though various pieces of legislation enacted by 
the military government remain a threat to press freedom. For example, the 2007 Internal 
Security Act grants the government sweeping powers in the event of vaguely defined security 
threats, including the authority to detain suspects for 30 days without charge. Defamation is a 
criminal offense and can be punished with fines and prison terms of up to two years. On several 
occasions during 2012, journalists were threatened with defamation suits by government 
officials; the deputy prime minister threated to sue four newspapers in February, while in August 
the army chief ordered that a defamation suit be filed against critics who accused the army of 
involvement in the political violence of 2010. 

The lèse-majesté law, Article 112 of the criminal code, assigns penalties of up to 15 years 
in prison for anyone who “defames, insults or threatens the King, Queen, the Heir-apparent or 
the Regent.” Prosecutors have been able to increase sentences beyond this threshold using the 
2007 Computer Crimes Act (CCA), which assigns prison terms of up to five years for the online 
publication of forged or false content that endangers individuals, the public, or national security, 
as well as for the use of proxy servers to access restricted material. Article 112 complaints can be 
brought by one citizen against another, and authorities are required to investigate such 
allegations, which have increased in recent years alongside the state’s use of the law to stifle 
dissent. In early 2012, a group of university academics and activists set up the Campaign 
Committee for the Amendment of Article 112, and were joined by international supporters in 
their effort to increase popular pressure for reform of the law. In response, both the parliament 
and the Yingluck administration vowed that they would not address concerns about Article 112 
and went out of their way to express support for the protection of the monarchy. Also during the 
year, two defendants petitioned the Constitutional Court to rule on whether Article 112 violated 
sections 3, 8, 29, and 45 of the constitution. In October, the court unanimously decided that 
criminal penalties for lèse-majesté offenses did not contradict constitutional protections for 
human rights, including freedom of expression, since lèse-majesté violations were considered 
national security threats. 

Over the course of 2012, several high-profile lèse-majesté cases resulted in harsh 
punishments or consequences for the defendants. On April 11, police detained the editor of the 
now-defunct Voice of Taksin magazine, Somyot Pruksakasemsuk, ostensibly for defaming the 
monarchy in two articles published in 2010. His arrest came less than a week after he introduced 
a petition demanding a review of the lèse-majesté law. He remained behind bars at year’s end. 
On May 10, Ampon Tangnoppakul, a 62-year-old man who had been sentenced to 20 years in 
prison in November 2011 for allegedly sending four text messages that insulted the monarchy, 
passed away in prison. On May 16, the police ordered online news site Prachatai to remove 
seven articles by journalist Pravit Rojanaphruk for possible infringement of lèse-majesté 
legislation. On May 30, after a lengthy trial with several delays, Prachatai webmaster Chiranuch 
Premchaiporn was found guilty under the CCA of allowing 20 days to pass before removing a 
comment posted on the website’s discussion forum that was deemed critical of the monarchy. A 
Bangkok criminal court judge sentenced Chiranuch to a suspended eight-month jail term and a 
fine of 20,000 baht ($700). The judge ruled that 20 days was “too long” for the offensive post to 

370



have remained on the website, despite the lack of any specified time limit under the CCA. The 
verdict represented the first time the law was used to criminally convict a Thai journalist for an 
offense related to freedom of expression. It was widely criticized for making managers of user-
generated content platforms legally responsible for any material posted to their sites and thereby 
encouraging self-censorship. This and other lèse-majesté cases during the year prompted a 
renewed campaign against the CCA by groups such as the Thai Netizen Network. Major internet 
companies such as Google, Yahoo, and Microsoft, all part of the Asia Internet Coalition, also 
stood in support of Chiranuch, fearing that they and other “intermediaries” could be found 
criminally liable in similar cases in Thailand. 

The National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC), established in 
December 2010 as a single regulator for the telecommunications and broadcast sectors, 
continued to develop its work in 2012. This included the challenging task of wresting control of 
the two industries from powerful businesses with close ties to the government and the military. 
The NTBC is composed of 11 commissioners, including a high-ranking police officer and five 
top military officials. Some critics have raised concerns regarding the body’s independence, 
considering the significant military representation, as well as its efficacy, given the current 
political impasse. Nevertheless, the NBTC is working to establish regulatory control as existing 
allocations of broadcast and telecommunications spectrum reach or approach their expiry dates. 
The NBTC’s spectrum, telecommunications, and broadcasting master plans were approved and 
published in the Royal Gazette, making them legally binding. Unfortunately, the schedule set for 
the return of all media licenses (radio, television, and telecommunications) resulted in terms that 
extend beyond the current NBTC commissioners’ mandates. Critics argue that this makes for a 
lack of stability, as new commissioners with new agendas could take over before the current plan 
takes full effect. One of the biggest issues facing the NBTC is the reallocation of broadcast 
licenses in the next few years. New regulations have been drafted for radio, and the NBTC is 
determining how many licenses there will be for commercial, public-service, and community-
based outlets. In May 2012 the commission approved a draft regulation that would allow the 
issuing of one-year “trial” licenses to more than 7,000 community radio stations in anticipation 
of a more permanent licensing scheme still to be developed. 

Government censorship of the internet continued in 2012, and it is increasingly used 
against potentially disruptive political messages and sites that are considered a threat to national 
security, including those of Muslim separatist groups in southern Thailand. The founding of the 
Cyber Security Operations Center (CSOC) in late 2011 and the expansion of its work in 2012 
enabled the Ministry of Information and Communication Technology to shut down and block 
online content more quickly, without the need for a court order. The CSOC extends control and 
surveillance over online media and has aided the large-scale shutdown of websites and individual 
webpages. The center works with internet service providers and website owners to block not 
only Thai-based content, but also material that is available globally, affecting thousands of sites. 
Their efforts are particularly focused on social-networking sites such as Twitter and Facebook, 
both of which have gained significant ground in Thailand recently; Facebook was used by 
approximately 20 percent of Thais in 2012. In January, the government was the first to express 
public approval of U.S.-based Twitter’s move to allow censorship of microblog postings. Users 
of social media in Thailand can face jail time if they click “like” or “share” for any content 
deemed offensive to the monarchy. 

Although self-censorship on topics involving the monarchy remains the rule, newspapers 
provide a diversity of news and opinion, and even feisty commentary and analysis of domestic 

371



politics. In addition to some state limitations on what can or cannot be published, owners of news 
outlets have become increasingly polarized in recent years, advocating a hard line on their 
respective sides of the political divide. Few major cases of physical intimidation and violence 
against journalists were reported in 2012. However, freelance investigative journalist and red-
shirt activist Wisut Tangwittayaporn was shot and killed in January by two men on a motorcycle 
on the southwestern resort island of Phuket, possibly due to his coverage of local land disputes. 
Arrest warrants were issued for three individuals. There is still a sense of impunity surrounding 
acts of violence against journalists, and lingering distrust between the public and the press. An 
ongoing state of emergency in the country’s four troubled southern provinces also continues to 
restrict the media’s ability to operate. 

Large conglomerates and prominent families, some with political ties, own the majority 
of print outlets. Radio and television have remained under the direct or indirect control of the 
state, although this is now beginning to change with the establishment of the NBTC. Ownership 
of Thailand’s six free-to-air television stations is divided among four government bodies; the 
Public Relations Department and the Thai Public Broadcasting Service each administer one 
station, while the state-controlled Mass Communication Organization of Thailand (MCOT) and 
the Thai Royal Army oversee two channels apiece. Satellite television is also widely available. 
The government and security forces own more than 700 radio stations registered with the NBTC, 
and thousands of community stations also broadcast. Allegations that journalists accept bribes 
from politicians and business elites in exchange for favorable coverage persisted in 2012. The 
internet was accessed by approximately 27 percent of the Thai population during the year. 
Although the internet and social-networking sites contain a greater diversity of content and 
debate than traditional media, the government and military have recently undertaken a much 
more focused effort to control commentary and information that is deemed incendiary, divisive, 
or subversive, leading to a greater degree of self-censorship online than in previous years. 

 
 
Togo 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 22 
Political Environment: 27 
Economic Environment: 21 
Total Score: 70 
 
Survey Edition 2008 2009 2010 2011 2012 
Total Score, Status 74,NF 72,NF 74,NF 73,NF 69,NF 

 
Freedom of speech and freedom of the press are guaranteed by the constitution and other laws in 
Togo, but these rights are often ignored by the government and there is an atmosphere of 
pervasive impunity for crimes against journalists. The protection of confidential sources is 
explicitly provided for in the Press and Communication Code, but security forces at times 
disregarded this in 2012. In February, a reporter with Tribune d’Afrique—a Benin-based paper 
that has repeatedly been targeted by the Togolese authorities over the years—was questioned for 
six hours by police about his sources for a story about the president of the National Assembly. 

372




