Thailand

(©) freedomhouse.org

Freedom of the Press

Thailand endured another difficult year for press freedom, with political violence erupting in late 2013 after
a proposed amnesty bill provoked a new round of street protests and related harassment of the media by
both demonstrators and the authorities. The government of Prime Minister Yingluck Shinawatra and the
parliament remained unwilling to address the chilling effects of Thailand’s |ése-majesté law, which was
used against traditional and online media throughout 2013. The government also filed several defamation
suits against journalists, while authorities continued monitoring online media and threatened to shut down
websites for carrying defamatory comments about the prime minister.

The 2007 constitution restored and extended freedom of expression guarantees, replacing an interim
charter imposed by a military government in 2006. Also in 2007, the legislature replaced the 1941 Printing
and Publishing Act, though various pieces of legislation enacted by the military government remain a
threat to press freedom. For example, the 2007 Internal Security Act (ISA) grants the government
sweeping powers in the event of vaguely defined security threats, including the authority to detain suspects
for 30 days without charge. In response to protests in November 2013, Yingluck ordered the enforcement
of the ISAin all districts of Bangkok and some surrounding provinces.

Other problematic legislation criminalizes defamation, which can be punished with fines and prison terms
of up to two years. In December 2013, the navy filed criminal defamation and computer crime charges
against journalists, allegedly for their reports tying military personnel to human trafficking. In May, Yingluck
filed a suit against Thai Rath cartoonist Chai Rachawat for a comment he made about her on Facebook,
marking the first time a prime minister has brought charges of defamation against an individual for a
Facebook post. The minister of information and communication technology then announced that websites
containing defamatory remarks against the prime minister would be shut down immediately, and urged
citizens to report websites with offensive content.

The lése-majesté law, Article 112 of the criminal code, assigns penalties of up to 15 years in prison for
anyone who “defames, insults, or threatens the King, Queen, the Heir-apparent, or the Regent.”
Prosecutors have been able to increase sentences beyond this threshold using the 2007 Computer
Crimes Act (CCA), which assigns prison terms of up to five years for the online publication of forged or
false content that endangers individuals, the public, or national security, as well as for the use of proxy
servers to access restricted material. Article 112 complaints can be brought by one citizen against another,
and authorities are required to investigate such allegations, which have increased in recent years
alongside the state’s use of the law to stifle dissent. In 2012, a group of university academics and activists
set up the Campaign Committee for the Amendment of Article 112, and were joined by international
supporters in their effort to increase popular pressure for reform of the law. In response, both the
parliament and the Yingluck administration vowed that they would not address concerns about Article 112
and expressed support for the protection of the monarchy. In October 2012, the Constitutional Court
unanimously decided that criminal penalties for Iese-majesté offenses did not contradict constitutional
protections for human rights, including freedom of expression, since lése-majesté violations were
considered national security threats. As a result of these roadblocks, the movement to amend Article 112
slowed considerably in 2013.

Several |ése-majesté cases resulted in harsh punishments for the defendants in 2013. In January, Somyot


https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2014/thailand

Prueksakasemsuk, editor of the Voice of Taksin magazine, received an 11-year prison sentence for
ostensibly defaming the monarchy in two articles published in 2010. His arrest came less than a week
after he introduced a petition demanding a review of the lése-majesté law. Somyot was held pretrial
detention for 20 months. In March 2013, Ekachai Hongkangwan was sentenced to more than three years’
imprisonment in a lése-majesté case. He was arrested for selling copies of an Australian Broadcasting
Corporation documentary about the Thai monarchy, along with copies of two monarchy-related U.S.
diplomatic cables originally published by the antisecrecy organization WikiLeaks. And in November, a
Bangkok appeals court upheld the May 2012 CCA conviction of Prachatai webmaster Chiranuch
Premchaiporn for allowing 20 days to pass before the removal of a comment posted on the website’s
discussion forum that was deemed critical of the monarchy. The original judgment argued that 20 days was
“too long” for the offensive post to have remained on the website, despite the lack of any specified time
limit under the CCA. The verdict marked the first time the law was used to criminally convict a Thai
journalist for an offense related to freedom of expression. It was widely criticized for making managers of
user-generated-content platforms legally responsible for any material posted to their sites and thereby
encouraging self-censorship.

Thailand’s constitution has guaranteed freedom of information (FOI) since 1997, but with exceptions
restricting access to information that might put the monarchy in jeopardy. Furthermore, historically the FOI
law has been poorly understood and unevenly applied.

The National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) was established in 2010 as a
single regulator for the telecommunications and broadcast sectors. It faced the challenging task of wresting
control of the two industries from powerful businesses with close ties to the government and the military.
The NBTC is composed of 11 commissioners, including a high-ranking police officer and five top military
officials. Some critics have raised concerns regarding the body’s independence, considering the significant
military representation, as well as its efficacy, given the ongoing political impasse. Nevertheless, the NBTC
has worked to establish regulatory control, and its master plans for spectrum, telecommunications, and
broadcasting were approved and published in the Royal Gazette in 2012, making them legally binding.
One of the commission’s biggest challenges has been the reallocation of broadcast licenses. In late 2013,
it held auctions for the 24 commercial digital television licenses; this was set to be followed by allocation of
12 public and 12 community licenses. While the process still favored the major players in the market with
the resources to run a broadcast station, there was nevertheless hope for a broader choice of television
programming in the country. The NBTC is also determining how many radio licenses there will be for
commercial, public-service, and community-based outlets. In May 2012 the NBTC approved a draft
regulation that would allow the issuing of one-year “trial” licenses to more than 7,000 community radio
stations in anticipation of a more permanent licensing scheme, which by the end of 2013 was still to be
developed.

The government in 2013 faced resistance in its efforts to amend the CCA to grant authorities more latitude
to block websites without judicial permission, as did the NBTC in its attempts to draft new regulations on
media content. The Thai Journalists’ Association, Online News Providers, and other groups protested the
proposed changes to the CCA and requested that the government refrain from interfering with media
content.

Online activity remains under the control of the Cyber Security Operations Center (CSOC), founded in late
2011 and expanded in 2012 to enable the Ministry of Information and Communication Technology to shut
down and block websites more quickly, without the need for a court order. Through extensive control and
surveillance of online media, the CSOC has aided the large-scale shutdown of websites and individual
webpages. The center works with internet service providers and website owners to block not only
Thailand-based content, but also material that is available globally, affecting thousands of sites. Its efforts
are particularly focused on social-media sites such as Twitter and Facebook, both of which have gained



significant usage in Thailand; as of February, there were 18 million Thai Facebook users, who can face jail
time if they click “like” or “share” on any content deemed offensive to the monarchy. There has recently
been a rise in governmental censorship of potentially disruptive online political messages and websites
that are considered a threat to national security, including those of Muslim separatist groups in southern
Thailand. Other forms of official censorship also took place in 2013. In April, the Ministry of Culture banned
the documentary film Fah Tam Pan Din Soon (Boundary), which focuses on the Thai-Cambodia border
conflict, on the grounds that it might “mislead and disrupt public order.” The ministry later reversed the ban
following a public outcry.

Although self-censorship on topics involving the monarchy remains the norm, newspapers provide diverse
news and opinion stories, and even spirited commentary and analysis of domestic politics. In addition to
the state-mandated restrictions on content, owners of news outlets have become increasingly politically
polarized in recent years. In an act of self-censorship in January 2013, Channel 3, which receives its
broadcasting license from the state-controlled Mass Communications Organisation of Thailand (MCQOT)
and is directly under government observation, canceled its screening of the soap opera Above the Clouds
just two hours before its scheduled final episode. Although the government denied it, the series finale was
rumored to have been pulled after interference by a government minister because it dealt with corrupt
politicians and was seen as critical of the current government. Debates on this topic flared in social media
in response to the show’s cancelation.

The media in 2013 continued to show bias—including an increase in negative commentary and hate
speech—in the enduring political conflict between the red-shirted backers of the United Front for
Democracy against Dictatorship, which supports Yingluck and her exiled brother Thaksin Shinawatra, and
the yellow-shirted supporters of the rival People’s Alliance for Democracy, now reconstituted as the
People’s Democratic Reform Committee (PDRC). The year featured the rise of Blue Sky TV, an
antigovernment satellite station, and Asia Update, a progovernment station, each of which has been
accused of irresponsible references to political opponents, often including open insults.

The increased polarization also resulted in more physical intimidation, protests, and violence against
journalists in 2013. In January, four cars belonging to ASTV were shot at outside the station’s
headquarters. In November and December, PDRC supporters gathered at the Bangkok headquarters of
Channels 3, 5, 7, 9, and 11 to pressure them to end “biased” reporting, stop airing government reports, and
instead air a speech by opposition leader Suthep Thaugsuban. Five of the six free-to-air stations agreed to
do this, carrying the Suthep statement as supplied by Blue Sky. At one mass rally in November, a former
lawmaker singled out Nick Nostitz, a German freelance journalist, calling him a red-shirt supporter and
encouraging the crowd to chase him out. His profile was later posted to Blue Sky’s Facebook page.
Several other journalists were reportedly harassed or assaulted by demonstrators, who surrounded
vehicles owned by Channel 3 and Channel 7. In December in Chiang Mai, a group of red-shirt supporters
marched into the Thai Public Broadcasting Service (PBS) station to submit a letter requesting that it not air
statements from Suthep.

Conditions for media in the restive south remain challenging. In October 2013, five journalists were injured
by a bomb that detonated while they were covering the region’s Muslim separatist insurgency. An ongoing
state of emergency in the four southernmost provinces restricts the media’s ability to operate. There is
impunity for acts of violence against journalists nationwide, and lingering distrust between the public and
the press. In May 2013, a court ruled that the security forces were responsible for the fatal 2010 shooting
of Italian photojournalist Fabio Polenghi during street unrest, but the judgement stopped short of naming
an individual perpetrator.

Large conglomerates and prominent families, some with political ties, own the majority of print outlets.
Radio and television have remained under the direct or indirect control of the state, although this has



begun to change with the establishment of the NBTC, whose first team of commissioners began working
on media regulation in 2011. If realized fully, the NBTC’s reforms could both broaden competition and
increase transparency in the broadcasting sector, with licensing set to replace the traditional state
concessions for broadcasters. In addition to the development of licensing, there is an increasing availability
of new technologies, especially satellite- and internet-based television. Currently, ownership of Thailand’s
six free-to-air television stations remains divided among four government bodies: the Public Relations
Department and Thai PBS each administer one station, while the MCOT and the Thai Royal Army oversee
two channels each. The government and security forces own more than 700 radio stations registered with
the NBTC, and thousands of community stations also broadcast.

Although the advertising market in Thailand is fairly large, the state has established methods of interfering
with editorial independence through manipulation of advertising. The state advertisement budget provides
private outlets with incentives for the dissemination of progovernment information and viewpoints.
Relationships between politically inclined media owners and government officials also facilitate the control
of editorial content.

Internet penetration in Thailand was nearly 29 percent in 2013. The cost of internet service, which is
relatively high, remains one of the factors hindering penetration, although more affordable mobile data
plans help alleviate this problem. Mobile-telephone penetration is approximately 131 percent, meaning
many Thais have more than one phone. Although the internet and social-networking sites contain a
greater diversity of content and debate than traditional media, online self-censorship has continued to grow
in response to the government and military’s focused efforts to control commentary and information that is
deemed incendiary, divisive, or subversive.

2014 Scores

Press Status

Not Free

Press Freedom Score
(0 = best, 100 = worst)
64

Legal Environment

(0 = best, 30 = worst)
21

Political Environment
(0 = best, 40 = worst)
27

Economic Environment



(0 = best, 30 = worst)

16



	Thailand
	Freedom of the Press
	2014 Scores
	Press Status
	Press Freedom Score (0 = best, 100 = worst)
	Legal Environment (0 = best, 30 = worst)
	Political Environment (0 = best, 40 = worst)
	Economic Environment (0 = best, 30 = worst)


