
Published on Freedom House (https://freedomhouse.org)

Home > China

China
Country: 
China
Year: 
2016
Press Freedom Status: 
Not Free
PFS Score: 
87
Legal Environment: 
30
Political Environment: 
35
Economic Environment: 
22

Overview

China is home to one of the world’s most restrictive media environments. The already 
limited space for investigative journalism and online commentary shrank during 2015, 
continuing a trend of ideological tightening since Xi Jinping assumed the leadership of 
Chinese Communist Party (CCP) in 2012. Censorship of news and internet content 
related to the financial system and environmental pollution increased as the economy 
slowed and smog intensified, adding to the topics’ political sensitivity.

Key Developments

• Professional journalists from established news outlets were detained, imprisoned, 
and forced to air televised confessions. After a number of new arrests during the 
year, there were 49 journalists and online writers behind bars in China as of 
December.

• Liberal, commercialized news publications encountered growing financial and 
political pressures, while the influence of party mouthpieces and state-subsidized 
outlets grew. Authorities imposed restrictions on two well-known finance publications 
that had also reported on corruption.

Page 1 of 7China

4/29/2016https://freedomhouse.org/print/48309



• Dedicated internet users continued to employ circumvention technology and other 
creative tactics to defy and bypass restrictions on free expression. The government 
responded by increasing efforts to block circumvention tools, including through 
innovative cyberattacks and intimidation of software developers.

Legal Environment: 30 / 30

Article 35 of the constitution guarantees freedoms of speech, assembly, association, and 
publication, but such rights are subordinated to the discretion of the CCP and its status as 
the ruling power. Moreover, the constitution cannot, in most cases, be invoked in court as 
a legal basis for asserting individual rights. Judges are appointed by the CCP and 
generally follow its directives, particularly in politically sensitive cases. There is no press 
law that governs the protection of journalists or the punishment of their attackers. Instead, 
vaguely worded provisions in the penal code and state secrets legislation are routinely 
used to imprison Chinese citizens for the peaceful expression of views that the CCP 
considers objectionable. Criminal defamation provisions and more informal judicial 
interpretations—including 2013 guidelines related to “online rumors”—are occasionally 
used to similar effect. During 2015, the National People’s Congress adopted several laws 
or amendments that codified existing media controls, increased penalties for political or 
religious expression, and required technology firms to assist security agencies with 
investigations: A National Security Law was adopted in July, amendments to the Criminal 
Law took effect in November, and an Antiterrorism Law was passed in December.

Mainstream print journalists were formally arrested or sentenced to prison during 2015. 
Such treatment had long been more common among internet-based writers, ethnic 
minority journalists, and freelancers. According to the Committee to Protect Journalists, at 
least 49 journalists and online writers were behind bars in China as of December 2015, a 
record number for the country and the largest total in the world. The list included 18 
professional journalists, though 14 of them were jailed on apparently trumped-up charges 
of financial mismanagement, corruption, or illegal business activity, masking the link 
between their detentions and their reporting or commentary. The overall number of 
Chinese citizens jailed for offenses involving freedom of expression, especially on the 
internet, was much higher.

The year’s most high-profile cases against professional reporters included that of Gao Yu, 
a prominent 71-year-old journalist who was sentenced in April to seven years in prison for 
“leaking state secrets.” In November, her sentence was reduced to five years and she was 
released from custody to serve the term at home due to deteriorating health. In August, 
journalist Wang Xiaolu of the prominent financial magazine Caijing was detained in 
relation to his coverage of the stock market.

Freelance journalists, writers, online activists, and a range of other Chinese citizens 
continued to be sentenced to prison or administrative detention, particularly for 
disseminating information online or sending it to contacts outside China. During 2015, 
dozens of individuals—particularly rights attorneys—who had used social-media tools for 
human rights advocacy or to express opinions critical of the government were arrested 
and prosecuted. Pu Zhiqiang, a prominent public-interest lawyer, was convicted in 
December of “stirring up trouble” and “inciting ethnic hatred” in relation to seven microblog 

Page 2 of 7China

4/29/2016https://freedomhouse.org/print/48309



posts on the popular Sina Weibo service that mocked government officials and criticized 
the CCP’s ethnic policies; he was given a suspended three-year sentence and released 
from custody after 19 months in detention.

Members of religious and ethnic minorities are subject to particularly harsh treatment for 
their online activities, writings, or efforts to disseminate information that departs from the 
CCP line. Several of the journalists serving the longest prison terms in China are Uighurs 
and Tibetans. In addition to journalists, ordinary Tibetans, Uighurs, and Falun Gong 
practitioners have been imprisoned for accessing, possessing, or transmitting banned 
information, or for being related to journalists living in exile. In June, for example, Radio 
Free Asia reported that Tsering Dondrub, a young Tibetan man, was detained by police 
for reportedly sharing images of a Tibetan flag and the Dalai Lama—in advance of the 
spiritual leader’s 80th birthday—via WeChat, a popular mobile-messaging application; no 
further details on his status were available at year’s end. According to Amnesty 
International, Li Xiaobo, a Falun Gong practitioner from Sichuan Province, was sentenced 
to eight years in prison in April for distributing Falun Gong leaflets.

Chinese law does not ensure free public access to official information. Under open-
government regulations that took effect in 2008, many agencies have become more 
forthcoming in publishing official documents. However, the courts have largely hesitated to 
enforce information requests, and government bodies routinely withhold information, even 
regarding matters of vital public concern.

The extensive CCP-controlled apparatus for media regulation continues to evolve, 
particularly with respect to online media. A new CCP body established in 2014, known as 
the Central Internet Security and Informatization Leading Group, coordinates work on 
cybersecurity and internet management. The group appears to have full authority over 
decisions on the entire online sector, including cybersecurity, the urban-rural digital divide, 
and content regulation. It is headed by President Xi Jinping, Premier Li Keqiang, and 
longtime propaganda chief Liu Yunshan. The prominence of the Cyberspace 
Administration of China and its head, Lu Wei, in developing and implementing internet 
controls also increased during 2015.

Journalists and other media workers are legally required to hold government-issued press 
cards, though some report without one. Those who violate content restrictions risk having 
their press-card renewals delayed or rejected, being blacklisted outright, getting fired, or 
facing criminal charges. In 2015, regulators for the first time issued press cards to online 
news reporters, allowing them to conduct interviews and report news directly, rather than 
simply republishing reports by traditional media. However, the 594 permits issued were 
distributed in a discriminatory manner, with only reporters from party or government-run 
websites receiving accreditation, while staff from major commercial portals like Sina and 
Sohu were excluded.

Political Environment: 35 / 40 (↓1)

The CCP maintains direct control over news coverage through its Central Propaganda 
Department (CPD) and corresponding branches at lower administrative levels. Routinely 
forbidden topics include calls for greater autonomy in Tibet and Xinjiang, relations with 

Page 3 of 7China

4/29/2016https://freedomhouse.org/print/48309



Taiwan, the persecution and activism of the Falun Gong spiritual group, the writings of 
prominent dissidents, and unfavorable coverage of the CCP and its leaders. In addition to 
these standing taboos, the CPD and provincial censors issue secret directives on other 
subjects that are communicated regularly to website administrators and traditional media 
editors. Directives issued during 2015 “guided” reporting or required deletion of content 
related to stock-market plunges, major industrial accidents, the popular environmental 
documentary Under the Dome, high-level cases of official corruption, and extremist 
violence. Freedom House analysis of 75 leaked directives published by the U.S.-based 
website China Digital Times in 2015 found that the most commonly targeted topics were 
health and safety, the economy, official wrongdoing, and censorship itself. This 
represented a notable change from a similar analysis conducted for a 19-month period in 
2012–14, when the economy was only the seventh most censored topic.

CCP leaders use control of the media to propagate positive views of the party, the 
government, and the president, while vilifying those deemed to be their enemies. In 2015, 
the authorities also continued to employ more subtle means to influence news coverage. 
In many cases they proactively set the agenda by allowing key state-run outlets to cover 
potentially damaging news in a timely but selective manner, then required other media to 
restrict their reporting to the established narrative. Popular web portals were ordered to 
highlight or downplay certain news items on their homepages in accordance with 
government and CCP priorities.

Restrictions on investigative journalism and liberal, commercial media outlets tightened 
during the year. Although they have faced increased pressure since 2012, events in 2015 
were decisive in reducing the influence and financial viability of these outlets, which had 
tried to carve out some independent space in a politically restrictive and highly competitive 
market. In April, authorities revoked the publishing permit for Moneyweek and shut down 
the website of the 21st Century Business Herald, two well-known finance publications that 
had also reported on corruption. In August, Guangdong Province authorities published a 
report listing various new requirements that had been imposed on the Southern Media 
Group, owner of some of the country’s most influential liberal news outlets; the rules 
included an increase in the percentage of CCP members among its employees.

Meanwhile, a number of new, state-subsidized digital media platforms gained readers and 
increased the dominance of official narratives. The most prominent was the Paper, a web-
based, mobile-friendly publication that is funded by the government through the Shanghai 
United Media Group. It attracted many young Chinese readers with its incongruous 
combination of propaganda-like pieces, arts and culture news, and social exposés that 
occasionally get censored. Its achievements reportedly pleased top officials and led to 
similar projects in at least six other provinces and municipalities. Meanwhile, traditional 
party mouthpieces, like People’s Daily and the national broadcaster China Central 
Television (CCTV), increased their presence on social-media sites.

Nationwide technical filtering restricts internet users’ access to uncensored news and 
information hosted outside of China. The system permanently blocks well-known 
international platforms such as YouTube, Wikipedia, Facebook, and Twitter. A range of 
Google services, the photo-sharing site Flickr, and cloud services like Dropbox joined this 
list in 2014. Domestic equivalents of these sites have gained popularity, but they are 
obliged to employ automated programs and thousands of human censors to screen user-
generated content and delete relevant posts in compliance with CCP directives. Some 

Page 4 of 7China

4/29/2016https://freedomhouse.org/print/48309



foreign internet companies have also cooperated with the Chinese government on 
censorship enforcement.

A social-media crackdown that began on the domestic microblogging service Sina Weibo 
in 2013 was extended to the messaging application WeChat during 2014 and 2015. 
Several dozen public WeChat accounts used by journalists, activists, and internet portals 
to disseminate articles on current affairs were shut down or suspended, and such 
accounts were then prohibited from posting or reposting political news without official 
approval. A 2015 study of deleted posts from this type of account found evidence of 
automatic filters for common taboo topics as well as frequent postpublication censorship 
of messages with keywords related to politics, corruption, and tabloid-style gossip.

Although millions of users are believed to employ online circumvention tools and proxy 
servers to access banned content, this has become increasingly difficult as Chinese 
authorities have intensified efforts to identify and block virtual private networks (VPNs) and 
other popular tools. Several developers reported greater obstructions for their users and 
technologies in 2015.

Despite these efforts, China’s robust censorship system was unable to completely stop 
the circulation of unfavorable news in 2015. For instance, after chemical explosions in 
Tianjin killed at least 173 people in August, investigative journalists, news websites, and 
social-media users defied official orders by sharing updates, identifying key individuals 
who played a role in the disaster, and raising questions about officials’ culpability. More 
generally, Chinese internet users routinely employ homonyms, homophones, and other 
creative tactics to buck censorship on domestic microblogging sites, and information 
sometimes spreads among users before censors are able to deem it “sensitive” and 
intervene. To circumvent the more rigid restrictions on their formal outlets, journalists have 
turned to personal microblog accounts to share sensitive information that might otherwise 
go unreported, though such channels are increasingly being scrutinized and blocked by 
censors.

In addition to censorship, the authorities have taken steps to actively guide user 
discussion online. Since 2004, CCP and government officials at all levels have recruited 
and trained an army of paid web commentators. Their tasks include posting 
progovernment remarks, tracking public opinion, disrupting or diverting criticism, and 
participating in public online chats with officials to provide the appearance of state-citizen 
interaction.

Conditions for foreign media in the country are highly restrictive. Foreign reporters 
continued to face harassment during 2015, including occasional physical attacks, hostile 
editorials in state media, and intimidation of their Chinese sources and staff. The 
authorities used website blocking and the threat of visa denials to retaliate against foreign 
journalists and news organizations for reporting they deemed objectionable. In December, 
journalist Ursula Gauthier was expelled after publishing an article in a French magazine 
that was critical of Chinese government policies in Xinjiang. In September, shortly before 
Xi Jinping’s state visit to the United States, Chris Buckley of the New York Times was 
granted permission to return to China; he had been forced to leave the country in 2012 
after authorities refused to renew his press credentials. The websites of a number of 
foreign news outlets are consistently blocked in China, including those of Bloomberg 

Page 5 of 7China

4/29/2016https://freedomhouse.org/print/48309



News and the New York Times, which were banned in 2012 after they reported on the 
wealth of top leaders’ families.

Since 2007, foreign journalists have been free of internal travel restrictions in most areas 
and allowed to conduct interviews with private individuals without prior government 
consent, but the looser rules do not apply to correspondents from Hong Kong, Macau, or 
Taiwan. In addition, travel to Tibet and other politically sensitive regions still requires prior 
approval and close supervision by authorities. In 2015, access for foreign journalists to 
Xinjiang and Tibetan areas was especially restricted, making it very difficult to report 
independently on violent clashes between Uighurs and security forces in Xinjiang and 
ongoing self-immolation protests by Tibetans.

Violence against Chinese journalists and online whistle-blowers remained a concern 
during 2015, while arbitrary detention and abuse in custody were growing problems. 
Harassment of ordinary citizens by security forces also sometimes touches on freedom of 
expression issues, as was evident in the year’s sweeping crackdown on hundreds of 
human rights lawyers and their assistants, many of whom had criticized government 
actions on social-media platforms.

An increasing number of journalists and online writers face retaliatory detention in the form 
of criminal cases based on trumped-up charges, often for supposed economic crimes 
rather than content-related offenses. In December, Shen Hao, the former chairman of 21st 
Century Media whose idealism and professionalism inspired a generation of journalism 
students, was sentenced to four years in prison on extortion and embezzlement charges 
that many colleagues believe to be fabricated.

Conditions for journalists and online activists in custody are poor, and medical attention is 
often denied, including for serious chronic illnesses like diabetes or heart conditions. 
Detained journalists are now also subjected to smear campaigns in state media and 
forced to participate in televised confessions. Gao Yu and Wang Xiaolu were among 10 
journalists who appeared in televised confessions in 2014–15; the practice had been 
virtually unheard of before Xi Jinping became leader of the CCP.

The authorities are believed to use cyberattacks and other forms of aggression to disrupt 
websites and other online resources based outside China. In March, GitHub, a U.S.-based 
international code-sharing site that also hosts websites blocked in China, was hit with a 
massive denial-of-service attack that was traced to Chinese government servers and 
attributed to a new cyberattack tool researchers called the “Great Cannon.” In August, two 
developers of circumvention tools in China deleted the code for their programs from 
GitHub, apparently after being intimidated by Chinese police.

Economic Environment: 22 / 30

Media outlets are abundant in China, with approximately 2,000 newspapers and hundreds 
of radio and television stations operating in 2015. Reforms in recent decades have 
allowed the commercialization of outlets without the privatization of ownership. Most cities 
feature at least one official newspaper published by the local government or CCP branch, 
as well as more commercialized subsidiaries. Some publications have private investors, 

Page 6 of 7China

4/29/2016https://freedomhouse.org/print/48309



but the government is required by law to retain a majority stake. State-run CCTV remains 
the only licensed national television broadcaster, and all provincial and local stations are 
required to air its evening news programs.

Although the Chinese authorities continue to jam radio broadcasts by U.S. government
–funded services such as Radio Free Asia and Voice of America (VOA), dedicated 
listeners access them online with the use of circumvention tools.

China is home to the largest number of internet users in the world, with the figure 
surpassing 660 million, or approximately 49 percent of the population, by mid-2015. 
According to official statistics, over half a billion people access the internet via their mobile 
devices. The vast majority of users have an account on at least one of several 
microblogging or messaging services, though the number of regularly active users is 
smaller. The censorship apparatus has moved to keep pace with this growth at the 
structural level. In addition to blocking individual sites and deleting content, the authorities 
are capable of imposing localized internet blackouts during periods of unrest. For 
example, local authorities completely shut down the internet in Aba County, Sichuan 
Province, for several months in 2015 after Tibetan monks protested against CCP rule.

As internet use spreads and provincial television stations gain viewers, fewer young 
people in particular turn to CCTV as their primary news source. Media regulators have 
responded in recent years with a string of new rules that restrict entertainment 
programming, especially during prime time, and starve provincial stations of related 
revenue. In 2015, new regulations for internet television and streaming providers restricted 
the use of set-top boxes and required prior approval of foreign television series. 
Regulators also issued rules in June to limit the prevalence of reality shows on satellite 
stations.

Most media revenue comes from advertising and subscriptions rather than government 
subsidies, even for many party papers. Nevertheless, the trend toward commercialization 
has been reversing in recent years amid a revived reliance on government funding, 
particularly for print media. With the combination of political and economic pressures 
threatening the quality and market positions of influential liberal publications, even the 
Southern Media Group, once among the most successful commercial media companies in 
China, was reportedly forced to accept millions of dollars in government subsidies in 2014.

Corruption among Chinese journalists and media outlets persisted in 2015, due in part to 
financial difficulties arising from the clash between media outlets’ political obligations and 
commercial interests. It remained common for public-relations firms to pay reporters for 
attending press conferences and for favorable news coverage, and some observers noted 
that payments to news websites to remove negative coverage had become 
institutionalized.

Note: The scores and narrative for China do not reflect conditions in Hong Kong, which is 
assessed in a separate report.

Source URL: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/china 

Page 7 of 7China

4/29/2016https://freedomhouse.org/print/48309


